Bonus-Malus sistēma – kā tā darbojas un kā izmaina Tavu OCTA cenu?

Bonus-Malus

Pēdējā laikā sanācis biežāk klientiem skaidrot par Bonus-Malus sistēmu, kā tā darbojas, kā tiek piemērotas atlaides vai piemaksas, tādēļ vēlamies uzrakstīt, kas tā par sistēmu un ko tā ziemā ēd.

Bonus-Malus sistēma ir domāta, lai varētu precīzāk identificēt riskantākos un mazāk riskantos autovadītājus. Lai to varētu noteikt, tiek ņemtas vērā izdarītās avārijas. Tā ir vienota datubāze, kas satur informāciju par katra autovadītāja vai precīzāk būtu teikt, katra auto īpašnieka avāriju vēsturi. Tas nozīmē, ka Bonus-Malus klase tiek piemērota fiziskām un juridiskām personām, nevis mašīnām. Zemāk izvilkums no LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu Apdrošinātāju Birojs) mājaslapas par to, kam tiek piemērots Bonus-Malus:

“Bonus – Malus subjekts(turpmāk – BM subjekts) – persona, attiecībā uz kuru tiek rēķināta Bonus – Malus (turpmāk – BM) klase:

    • transportlīdzekļa reģistrētais īpašnieks, ja Ceļu satiksmes drošības direkcijas Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (turpmāk – CSDD valsts reģistrs) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras Traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā (turpmāk – VTUA informatīvā sistēma) nav norādīts turētājs;
    • transportlīdzekļa reģistrētais īpašnieks, ja īpašnieks ir fiziska persona un ja CSDD valsts reģistrā vai VTUA informatīvajā sistēmā norādītais turētājs ir fiziska persona;
    • CSDD valsts reģistrā vai VTUA informatīvajā sistēmā norādītais turētājs (neatkarīgi no tā, vai turētājs ir juridiska vai fiziska persona), ja transportlīdzekļa īpašnieks ir juridiska persona;
    • CSDD valsts reģistrā vai VTUA informatīvajā sistēmā norādītais turētājs, ja turētājs ir juridiska persona un transportlīdzekļa īpašnieks ir fiziska persona.”

Lai būtu vienkāršāk turpmāk tekstā šo personu sauksim par transporta līdzekļa saimnieku.

Ļoti vienkāršā valodā varētu teikt tā, ka, ja transporta līdzekļa saimnieks NAV bijis ceļu satiksmes negadījumā (CSN), tad OCTA polises cenai tiek pierēķināta atlaide jeb „Bonus”. Savukārt, ja transporta līdzekļa saimnieks IR bijis ceļu satiksmes negadījumā, tad OCTA polises cenai tiek piemērota piemaksa jeb „Malus”. Tas nenozīmē, ka pie katras Bonu-Malus klases apdrošinātājam ir pienākums piemērot, piemēram, 10% atlaidi. Katram apdrošinātājam, zinot šo informāciju, ir iespēja izvēlēties vai viņš vēlas piemērot atlaidi vai tomēr nevēlas un cik lielu. Tāpēc reizēm ir redzamas pat vairākkārtīgas cenu atšķirības starp apdrošinātāju piedāvājumiem. Tas ir tādēļ, ka katrs šīs atlaides un piemaksas var piemērot, kā viņam šķiet pareizāk.

Vai man visām mašīnām ir vienāda Bonus-Malus riska klase?

Atbilde ir „Nē”.

Nu jau vairākus gadus šī riska klase tiek piemērota pa transporta līdzekļu grupām. Tātad, ja Jums pieder divas vieglās mašīnas, tad šīm abām noteikti būs vienāda Bonus-Malus klase. Ja Jums pieder, piemēram, divas vieglās mašīnas un viens mocis, tad abām vieglajām mašīnām būs viena riska klase un mocim sava.

Grupas, kurās tiek iedalītas Bonus-Malus klases – vieglās mašīnas, kravas mašīnas (šīs gan tiek sadalītas divās mazākās grupās), autobusi, motocikli un traktori. Katrai grupai ir sava atsevišķa Bonus-Malus klase.

Tātad, ja saimniekam ir viena vieglā mašīna ar 5. Bonus-Malus klasi, tad iegādājoties jaunu vieglo mašīnu, tai arī tiks piemērota 5. Bonus-Malus klase.

Ko nozīmē katra Bonus-Malus klase un vai man tiks piemērota atlaide vai piemaksa?

Kopā ir 17 Bonus-Malus klases:

  • 6. līdz 17. ir „Bonus” klases un par šīm klasēm apdrošinātāji parasti piemēro atlaides.
  • 1. līdz 5. ir „Malus” klases un par šīm klasēm apdrošinātāji parasti piemēro piemaksas.

Piereģistrējot uz kādu jaunu saimnieku mašīnu pirmajā reizē tiek piemērota 6. klase. Ko tas nozīmē? Tas nozīmē, ka katram auto saimniekam šis Bonus-Malus klases aprēķins tiek sākts no 6. klases. Tātad, ja auto saimnieks brauc bez avārijām, viņam klase lēnām ceļas uz augšu līdz 17. klasei un tiek piemērotas arvien lielākas atlaides. Gadījumā, ja auto saimnieks taisa avārijas, viņam klase krīt uz leju un nokļūstot „Malus” kategorijā, viņam sāk piemērot piemaksas pie OCTA polisēm.

Cik bieži tiek aprēķināta jaunā Bonus-Malus klase?

Bonus-Malus klase tiek aprēķināta vienu reizi gadā – 15. septembrī.

Atceries! Iedodot draugam vai kaimiņam pabraukāt ar savu mašīnu, Jūs riskējat ar savu Bonus-Malus klasi. Ja mašīna nokļūs avārijā un būs vainīga, tad jums tiks noņemta  viena vai pat vairākas Bonus-Malus klases un Jums par OCTA polisēm būs jāmaksā dārgāk.

Mēs ļoti ceram, ka izlasot šo rakstu, radās lielāka izpratne par to, kas tad īsti ir Bonus-Malus klase, ko redzam katrā OCTA polisē. Ja ir kādi jautājumi vai neskaidrības varat droši sazināties ar mums un mēs centīsimies palīdzēt un izskaidrot.


Atpakaļ